Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ačkoliv se mu nikdy nepovedlo prorazit do jejích úplně nejvyšších pater, je jisté, že nebýt zpěváka Miroslava Spilky, česká heavymetalová scéna by rozhodně nebyla takovou, jakou ji známe. Do srdcí věrných se zapsal zejména účinkováním v kapele CALIBOS, s jejímiž dvěma prvními alby vzal zdejší metalové vody šturmem takovým způsobem, že z toho mnohým přecházel zrak. Ani poté, co se v řadách olomouckých přestal objevovat (dnes už tam mimochodem působí znovu), však na těžký kov nezanevřel a v kapele PERSEUS, jež navázala na krátkou epizodu projektu CALLIBOS M. S., mu holduje stále dál.
Nejčerstvějším důkazem budiž „Mor“, druhé album skupiny, které vychází v těchto dnech nějakých osm let po debutu „Říše vlků“. Tahle pauza, pravda, jistě není z nejkratších, když si ale uvědomíme, že v mezičase Mirek stihnul sympaticky bilancovat na velmi bohaté kompilaci „Pohled přes rameno“, a že se dnes už jedenašedesátiletý muzikant potýkal také se zdravotními obtížemi, je takhle pomyslná proluka nejspíš celkem pochopitelná.
Navíc o to hladověji teď možná PERSEUS působí. Počínaje velmi sugestivním obalem, přes skutečně luxusní zvuk celé nahrávky (mastering v podání proslulého Jense Bogrena byl bezpochyby velmi dobrým nápadem), až po nabízenou velmi soudržnou porci znamenitě odehraného a barevného heavy/power metalu, tam všude, zdá se, může mít „Mor“ ambice daleko vyšší než vzpomínaný debut (který samozřejmě nebyl vůbec špatným albem).
Tahle „nadstavba“ je zde cítit prakticky na každém kroku. Bohatýrský základ tomu pokládá hned svižný úvodní titulní kus, když kolem sebe vyčaruje dokonalý dojem něčeho „morového“, doprovázený báječně melodickou instrumentací a dokonce i přidanou drobnou vlastní variantou vážné hudby. A podobně temní a naléhaví pak už PERSEUS zůstávají i v dalším mnohém dění na albu, jež se tím pádem sice celkem nenápadně, zato však o to důrazněji rozvine v poměrně ostrou kovovou jízdu, jedinečně živenou mužným a charismatickým Spilkovým vokálem, dávající posluchači vydechnout jen výjimečně.
Prakticky vlastně jen v „Karmě“, trochu netypicky odlehčené, nicméně s dalším znamenitým motivem zejména v refrénu, v „Zůstat a stát“, která po akustickém rozjezdu rovněž ubere na tvrdosti, a v „Poslední soud“, jež snad jako jediná z celého alba postrádá potřebnou razanci, možná i proto, že v jednu chvíli dokonale vykrádá IRON MAIDEN.
Někdy to dokonce připomene i zašlou slávu CALIBOS (asi nejvíce „V prachu hvězd“), ovšem po většinu času „Mor“ zkrátka a jednoduše předvádí poctivé a nadané metalové řemeslo, z nějž je, tak jako z předlouhé pohádkové ságy „Sedmero krkavců“ na jeho úplné konci, cítit fortel jeho autorů na sto honů. Vskutku, veškerá vážená heavy/powermetalová konkurence vezdejší, na tohohle PERSEA si dejte setsakramentského bacha!
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.
Zásadní milník švédských black/death metalových dějin. Druhé album SACRAMENTUM z roku 1997 se dočkalo renovace fasády. Dan Swanö odvedl vynikající práci, "The Coming Of Chaos" důkladně vyčistil, devadesátkový "spirit" však zachoval. Má radost nezná mezí.